Je bent hier: home > inspiratie > Blog: Beweging in je fotografie

Beweging in je fotografie

Een blog over fotografie kan natuurlijk gaan over het belang van beelden in communicatie en dat een foto meer zegt dan 1000 woorden. Maar zo vlak voor de vakantie is een verhaal met fototips waarschijnlijk een stuk leuker. De kans is namelijk groot dat je in de komende weken iets meer fotografeert dan normaal door reizen, festivals of het prachtige zomerweer. En geen zorgen, dit wordt geen technisch verhaal met moeilijke woorden als diafragma, hyperfocale afstand, chromatische abberatie en zo. En je hebt er ook niet per se een dure systeemcamera met een uitgebreid arsenaal aan lenzen voor nodig. Deze tips kun je zonder technische kennis ook toepassen met de camera op je smartphone. Zoals deze plaat van de Zwarte Cross van vorig jaar.

Gastblogger Martin Hogeboom

Kijken

Over tekenen wordt wel vaak gezegd: goed tekenen is een kwestie van oefenen en vooral van goed kijken. Datzelfde geldt ook voor fotografie. Een mooie foto maken begint met goed kijken. Goed kijken en dan keuzes maken: waar ga je staan, wat neem je in beeld en wat laat je weg, hoe plaats je de onderdelen in je beeld en op welk moment druk je af? Kijk eens goed of datgene dat je wil fotograferen wel goed uitkomt. De grootste reden waarom foto’s niet interessant zijn is doordat hij van te grote afstand genomen is. Daardoor heb je teveel onnodige en afleidende details in beeld en is je belangrijkste onderwerp te klein. De bekende oorlogsfotograaf Robert Capa zei eens: “als je foto niet goed genoeg is sta je te ver weg” Dus kom in beweging en loop naar je onderwerp toe. Dat maakt je foto vaak al 10x beter.

Als het een persoon is die je wilde fotograferen komt die niet alleen duidelijker in beeld, het dwingt je ook nog eens om contact te maken. Misschien vind je het eng om een wildvreemde te benaderen voor een foto, maar als je iemand open benadert pakt het meestal wel goed uit (okay, misschien wel even je gezonde verstand gebruiken. Check even in wat voor buurt je je bevindt). Maar ik heb er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee. Het levert vaak verrassende ontmoetingen en mooie verhalen op. Zoals bij deze foto van Alan die vanuit Canada naar Amsterdam was gekomen met het plan om door te reizen naar India, maar die vanwege de goede hasj een paar jaartjes was blijven hangen.

Achtergrond

Als je toch in beweging bent: loop er eens omheen om te kijken of fotograferen vanuit een andere hoek beter is. Door een ander standpunt verandert niet alleen de manier waarop je tegen je onderwerp aankijkt, maar ook de achtergrond. Datgene dat zich achter je onderwerp bevindt is minstens zo belangrijk. Het kan afleiden van je onderwerp of het kan iets toevoegen. De artiest in dit circus is bewust zo geplaatst dat de lichtreclame met de naam van het circus erachter zichtbaar wordt. En bij de visser ben ik terwijl ik het beeld op mijn lcd scherm bekeek om hem heen gelopen om verschillende achtergronden te zien. Daarvan vond ik de situatie met de brug en palen achter hem en zijn hoofd net boven de horizon het meest in balans.

In de onderstaande foto’s die met een fisheye lens genomen zijn op Times Square in New York is het verschil in standpunt mooi te zien. De eerste is geschoten vanaf ooghoogte, waarbij alle drukte op de achtergrond enorm opvalt. De tweede foto is gemaakt vanaf de grond, waarbij er nog steeds van alles zichtbaar is, maar het past bij het beeld en het vormt tegelijk een omlijsting voor de persoon.

Laag en hoog

Nu we het toch over een laag standpunt hebben. Dat is 1 van de trucjes die ik het meest gebruik om een foto een verrassend standpunt mee te geven. Door je camera laag bij de grond te houden ziet de wereld er namelijk ineens heel anders uit. Een drukke achtergrond valt weg en je houdt bijvoorbeeld een mooie lucht als achtergrond over. En languit op de grond liggend fotograferen is bovendien een relaxte bezigheid. Als het niet te koud is.

Bovendien kan je onderwerp door het lage standpunt een stuk stoerder overkomen.

Niet altijd is een laag standpunt het beste, het loont vaak ook de moeite om ergens bovenop te klimmen om goed te kunnen zien wat er gebeurt. Het hoeft niet spectaculair te zijn, een stoeltje of tafel is soms al genoeg.

Als je toch in beweging bent om het beste standpunt te kiezen overweeg dan ook eens om iets op de voorgrond te zoeken waar je tussendoor kunt fotograferen. Dat geeft diepte aan je beeld en het vormt bovendien een mooie omlijsting. En het is ook nog eens een leuke uitdaging om te zoeken naar dingen waar je tussendoor kunt fotograferen.

Licht

Door een ander standpunt verandert ook je positie ten opzichte van de zon – en daardoor verandert ook het licht op je onderwerp. In plaats van een zonnetje dat half over je onderwerp valt schijnt hij er ineens recht op of staat hij erachter. Daardoor verandert het contrast en daarmee de hele sfeer van je beeld. Probeer in elk geval te voorkomen dat je onderwerp half in de zon en half in de schaduw staat, dat geeft een te hard contrast. Verplaats mensen liever een beetje zodat ze helemaal in de schaduw staan of met hun rug naar de zon. Daarmee wordt het licht op het gezicht een stuk zachter, wat er wat meer flatterend uitziet. De groepsfoto in het bos en de dames die muziek aan het maken zijn hebben een mooie zachte sfeer doordat ze in tegenlicht zijn gemaakt.

Compositie

Als je dicht genoeg bij bent moet je nog wel bepalen hoe je alle onderdelen in beeld neemt. Over dat deel van fotografie, compositie, zijn hele boeken volgeschreven. Maar je bent al een eind op weg als je je hoofdonderwerp niet exact in het midden te plaatst maar een beetje draait met je camera zodat het wat meer naar links, rechts, boven of onder staat. Net zover tot je het er prettig uit vindt zien.

Bij deze foto in Thailand heb ik de foto genomen toen bromfiets aan de zijkant van het beeld was, waar de lijnen van het hekwerk en het glanzende dak van de boot je oog naar toe leiden.

Moment

Met al dat bewegen en draaien van je camera moet je niet vergeten af te drukken. Bij een statisch onderwerp maakt het niet veel uit, maar zodra er beweging in je beeld is wacht dan een goed moment af en maak dan de foto. Bij de beelden hieronder, heb ik even gewacht heb tot de wandelende monnik zich net voor het rondje bevond en bij de zwartwitfoto tot de fietser net het
beeld binnen kwam rijden.

Conclusie

Genoeg om over na te denken dus. Maar als er 1 tip is die je moet onthouden om betere beelden te maken dan is dat: beweeg! Blijf niet op de plek staan waar je toevallig stond toen je bedacht dat je een foto wilde maken, maar loop wat dichter naar je onderwerp toe, loop er omheen, ga languit op de grond liggen of klim ergens bovenop voor een verrassend perspectief. Beweeg dus, het is nog gezond ook.

Meer over MartinWil je meer weten over Martin?Bekijk Martin's website

Delen mag!

Milou Huitink

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Foto auteur